مهندسین 401
وبلاگ کوتاهی برای زارش

امروز مي خوام درباره ادبيات صحبت كنم قبل از هرچيز بهتره اول يه نگاهي به بودجه بندي سوالات ادبيات كنكور 90 بندازيم:

معني لغت :............................. 3 سوال

املا :....................................... 2 سوال

تاريخ ادبيات: ............................ 3 سوال

آرايه :...................................... 3 سوال

زبان فارسي:............................ 5 سوال

قرابت معنايي و مفهوم شعر: ..... 9 سوال

همونطوري كه ديديد قرابت معنايي 36 درصد رو به خودش اختصاص داده پس بخش خيلي مهميه معمولا بچه ها خيلي با قرابت معنايي مشكلي ندارن اما اگه شما مشكل داريد كتاب دكتر هامون سبطي رو بخونيد البته يه ايرادي كه داره اينه كه حجمش خيلي زياده اما 36 درصد چيزي نيست كه بشه ازش گذشت.

بخش مهم بعدي زبان فارسيه . يه بخش تقريبا سخت.

زبان فارسي كنكور 90 واقعا مشكل بود . من سر كنكور ترسيدم و هيچ كدوم از زبان فارسيا رو نزدم!

مهارت توي زبان فارسي تمرين زياد لازم داره .تسلط توي شمارش تكواژ و واژه، شمارش كلمات ساده مشتق و مشتق-مركب،شمارش تركيب وصفي و اضافي ، اجزاي جمله و ... فقط با تمرين زياد حاصل مي شه.اشتباه منو تكرار نكنيد و زبان فارسي رو نذاريد براي بعد عيد.

دو بخش حفظي و ساده معني لغت و تاريخ ادبياته . پيشنهاد من براي حفظ تاريخ ادبيات جعبه لايتنره من همه تارخ ادبياتارو از روي كتاب كلك معلم ساجدي نوشتم و با جعبه لايتنر حفظ كردم. توي كنكورم همه سوالاشو درست جواب دادم.

لغتارو هم از روي كلك معلم خوندم.

يه بخش به ظاهر سخت املاست معمولا براي املا يه متن سخت تاريخي انتخاب مي كنن تا شما رو بترسونن! اما كلمات معمولا كليشه ايه كتاب املاي دكتر هامون سبطي براي املا عاليه كتاب كم حجم و خيلي مفيديه كه بهتره چند دور بخونيدش

واما بخش آرايه. يه بخش مشكل كه من خيلي باهاش ميونه خوبي نداشتم! اما توي كنكور 90 آرايه ها آسون بود و من از 3تا سوال 2تا رو درست جواب دادم يكي از دوستام كه تو آرايه استاد بود مي گفت كتاب آموزش آرايه آبي قلمچي رشته انساني رو خونده من كه وقت نكردم بخونم و حقيقتا نمي دونم چطور كتابيه بهترين روش براي جواب دادن به سوالات آرايه حذف گزينه است توي گزينه ها آرايه هايي كه تشخيصشون راحته مثل جناس ،اسلوب معادله ، تناسب ، حس آميزي و ... رو پيدا كنيد ،توي بيت چك كنيد و گزينه هاي غلط رو حذف كنيد.

ادبيات با ضريب چهار مهمترين درس عموميه پس جديش بگيريد.

 

پ.ن1 : درباره تشخيص علت و معلول كه خواسته بوديد به نظر من بهترين روش حذف نوبتي علت و معلوله اگه علت نباشه معلول هم نيست اما نبودن معلول باعث حذف علت نمي شه يه مثال:

سوال 53 سراسري هنر سال 87:

رابطه بين رغبت در اطاعت خداوند و مواظبت بر پاكيزگي از آلايش به گناه و   شوق رسيدن به پاداش آخرت؟

خب اگه شوقي واسه رسيدن به پاداش آخرت نباشه رغبتي هم براي اطاعت نيست اما اگه رغبت نباشه شوق از بين نمي ره پس رغبت معلوله شوق علته

من يه سايت پيدا كردم كه همه علت و معلولها رو نوشته شايد كمكتون كنه (لينك زير):

اينجا كليك كنيد




ارسال توسط زکریا حسین زائی

هدف
فیزیك علم زندگی و اصلا علمحیات است . هر چیزی كه در اطراف خویش می‌بینیم به فیزیكربط پیدا می‌كند. همچنین پاسخ به بسیاری از سوالهایی را كههمیشه ذهن بشر به آن مشغول بوده است به وسیله علم فیزیكمی‌توان داد. مثل این كه دنیا چگونه بوجود آمده است؟ از چهتشكیل شده و كوچكترین جزء آن چیست؟
در كل می‌توان گفتكه جهان در بزرگترین مقیاس تا ریزترین مقیاس در ارتباط باعلم فیزیك می‌باشد. همچنین می توان فیزیك را دانش كشف واستفاده عملی از قوانین و روابط حاكم بر پدیده‌های طبیعی‌نامید كه مبنای این دانش بر تجربه و آزمایش استوار است.
ماهیت
رشته فیزیك در حدلیسانس عبارت است از فیزیك دبیرستانی به اضافه فیزیك قرنبیستم . از سوی دیگر می‌توان گفت كه فیزیك در حد لیسانسمفاهیم فیزیكی دبیرستانی را عمیق‌تر كرده و طرز برخورد بامسائل فیزیكی را آموزش می‌دهد.
فیزیك دانشگاهی بر پایهكتاب فیزیك هالیدی و برخی كتب دیگر كه به زمینه‌های فیزیكمدرن می‌پردازد، قرار گرفته است یعنی اگر كسی مطالبی را كهدر فیزیك هالیدی نوشته شده است به درستی بفهمد باید به اولیسانس فیزیكش را بدهند.
توانایی‌های مورد نیاز و قابلتوصیه
فیزیك منهای ریاضی یعنی صفر، به همین دلیلدانشجویان این رشته باید از نظر ریاضیات در سطح بسیاربالایی باشند. دانشجوی این رشته باید به فیزیك علاقه‌مندباشد، به این معنی كه از آنچه یاد گرفته است بتواند درزندگی روزمره خویش استفاده كند.
برای مثال با توجه بهمعلومات فیزیك دبیرستانی خود بررسی كند كه آبی كه از شیرآب می‌ریزد چرا به تدریج باریك می‌شود و سطح مقطع آن دراین هنگام به چه حدی می‌رسد؟ بی‌شك عواملی كه باعث شدنیوتن با افتادن سیب پی به قانون جاذبه ببرد، كنجكاویمفرط، صبر و بردباری، مطالعه و آزمایش‌های مستمر و قدرتتحلیلی همراه با تفكر فراوان بود كه با مشاهده پدیده‌هایتكراری و عادی زندگی روزمره قوانینی را كشف كرد.
برخلاف رشته‌های مهندسی كه با اتفاقات علمی كار دارنددر رشته‌های علوم پایه از جمله فیزیك به چگونگی پیش‌آمدهایعلمی توجه می‌كنند و در واقع به دنبال یافتن دلایل و چراییهر پدیده یا اتفاق هستند و به همین دلیل بچه‌هایی كهمستعد،‌ باهوش و كنجكاو هستند، می‌توانند در این رشته موفقگردند.
اما متاسفانه چون در دبیرستان فیزیك بخوبیآموزش داده نمی‌شود و دانش‌آموزان تنها به حفظ فرمول‌هامی‌پردازند، نمی‌توانند بین آنچه خوانده‌اند و آنچه دردنیای خارج وجود دارد، ارتباط برقرار كنند و در نتیجهكنجكاوی آنها تحریك نمی‌شود و تعداد اندكی از دانش‌آموزانبا استعداد به رشته فیزیك علاقه‌مند شده و این رشته راانتخاب می‌كنند.
مهم این است كه دانشجوی فیزیك از آنچهدر اطرافش اتفاق می‌افتد به راحتی نگذرد.
نكات تكمیلی
بیشتر واحدهای درسیدانشجویان گرایش‌های مختلف رشته فیزیك، در دوره لیسانسمشترك است. چرا كه دانشجویان فیزیك تنها در سال آخر تحصیلیاقدام به انتخاب گرایش خود می‌كنند و هر گرایش نیز تنهادارای 9 واحد تخصصی یعنی سه درس می باشد و به همین دلیلنمی‌توان بین یك لیسانس گرایش فیزیك حالت جامد و هسته‌ای ویا سایر گرایشها تفاوتی قائل شد. یعنی یك لیسانس فیزیك درهیچ‌یك از گرایشها متخصص نمی‌شود.
هر دانشجوی فیزیك دردوره كارشناسی باید 130 واحد بگذراند كه دروس تخصصی هر یكاز گرایشها فقط 9 واحد از این 130 واحد است و بدون شك 9واحد نمی‌تواند تغییری در دیدگاه دانشجویان ایجاد كند و هردانشجو فقط شناختی جزئی نسبت به گرایش مورد نظر خود پیدامی‌كند. تازه، گاه همین 9 واحد نیز به گونه‌ای مشترك امادر دروسی مختلف، در هر یك از گرایشها تدریس می‌شود. یعنیكتابها یا واحدهای درسی هر گرایش، متفاوت است اما در كلهمه به اطلاعات یكسانی دست پیدا می‌كنند. در نتیجه یكلیسانسه فیزیك، یك كارشناس فیزیك به معنای عام آن است وكارشناس یا متخصص در یكی از گرایشهای فوق به شمار نمی‌آید.
معرفی اجمالی گرایش‌های مقطعکارشناسی
رشته فیزیك در دوره كارشناسی دارای 3گرایش اتمی - مولکولی یا دبیری، حالت جامد و هسته ای وهواشناسی است كه تعداد واحدهای تخصصی هر یك از اینگرایش‌ها در دوره كارشناسی بسیار محدود است و به همین دلیلگرایش‌های فوق در این دوره تفاوت محسوسی با یكدیگر ندارند.
اتمی (دبیری) :فیزیك اتمیكه مربوط به فیزیك جدید است از زمانی متولد شد كهدانشمندان متوجه شدند كوچكترین جزء در طبیعت اتم نیست،بلكه اتم از اجزای كوچكتری به نام الكترون‌ها و هسته تشكیلشده است. یعنی اتم از هسته‌ای تشكیل شده است كهالكترون‌هایی در اطراف آن می‌گردند.
در این میان فیزیكاتمی به بررسی نقل و انتقال‌های الكترون‌های اطراف هستهمی‌پردازد و خواص آنها را مورد بررسی قرار می‌دهد. یعنی مادر فیزیك اتمی كاری به این نداریم كه هسته از چه تشكیل شدهاست بلكه هسته برایمان مركزی با بار مثبت است و بیشتر توجهما جلب الكترون‌های اطراف هسته می‌شود.
اگر ما بپذیریمكه در كل، علم فیزیك به دو بخش دنیای بزرگ و دنیای كوچكتقسیم می‌شود. دنیای بزرگ فیزیك ، مربوط به دنیای روزمرهاست و در آن حركت اتومبیل‌ها، موشك، ماهواره و در كل تمامحركاتی كه می‌بینیم مورد بررسی قرار می‌گیرد، فیزیك اتمیبه دنیای بی‌نهایت كوچك‌ها برمی‌گردد چرا كه ما درفیزیك‌اتمی به بررسی ساختار ذره‌ای به نام اتم می‌پردازیمو این كه اتم چگونه تشكیل شده و چه ویژگی‌هایی دارد؟
حالت جامد و هسته‌ای :در فیزیك هسته‌ای، خود هسته، مورد مطالعه قرارمی‌گیرد یعنی متخصصان و دانشمندان بررسی می‌كنند كه هستهاز چه تشكیل شده و چه نیروهایی بین اجزای هسته حكمفرما استو در نتیجه واكنش‌های انجام شده،‌ چقدر انرژی آزادمی‌گردد؟
ابتدایی‌ترین كار در این گرایش بررسی بلورهایجامدات و خواص اپتیكی ، مكانیكی، الكتریكی و صوتی امواجیاست كه در آن منتشر می‌شود كه این بررسی منجر به پدیده‌هایمختلفی مثل ابر رسانایی، نیم رسانایی و یا پخش و انتقالگرما می‌گردد.
مطالعه دانش مربوط به كریستال‌ها وویژگی‌های فیزیكی آنها به گرایش حالت جامد بر می‌گردد.
BR هواشناسی:گرایشهواشناسی بسیار محدودتر از دو گرایش دیگر ارائهمی‌شود. گرایش هواشناسی ، اطلاعات پایه‌ای و متنوعیدرباره انواع پدیده‌های جوی و برخورد علمی با آنها ارائهمی‌دهد و همچنین با مطالعه دینامیك وضعیت هوا می‌توانبررسی كرد كه شرایط هوا چگونه تغییر كرده و چه پارامترهاییبرای ایجاد این تغییر لازم است.
آینده شغلی و بازار كار
امروزهاگر كشوری بخواهد پیشرفت كند باید پژوهش كند و چیزهایجدیدی بسازد. اگر بخواهد پژوهش كند باید به آزمایشگاههابرود و اگر بخواهد در آزمایشگاهها كار كند،‌ احتیاج به تیمعلمی دارد و در یك تیم علمی نیز همیشه متخصصان شاخه‌هایمختلف فیزیك حضور دارند چون هر كاری كه بخواهیم انجامبدهیم باید بنیان فیزیكی داشته باشد.
برای مثال اگربخواهیم یك دستگاه الكتریكی بسازیم اول باید بدانیم چهقوانین فیزیكی بر آن حاكم است و بعد از شناخت آن قوانین،می‌توان دستگاه مورد نظر را با استفاده از فن و هنر ساخت.
اگر كسی فیزیك را خوب خوانده باشد در سازمانهای مختلفكشور از قبیل صداوسیما، برنامه و بودجه، مخابرات و همچنیندر صنایع مختلف مفید واقع شده و موفق می‌گردد. چوندانشجویان فیزیك مطلب مختلفی از قبیل الكتریسیته و مكانیكمی‌خوانند و در زمینه‌های مختلف دید وسیعی پیدامی‌كنند.
فارغ‌التحصیلان این رشته در حد كارشناسیمی‌توانند در صنعت مخابرات و ارتباطات ، نیروگاههایهسته‌ای، مراكز تولید قطعات غیرهادی و سلول‌های خورشیدی،صنایع تولید و نگهداری لیزر در صنعت، پزشكی و نظامی وسازمان انرژی اتمی فعالیت كنند.
اگر كسی به امید بهدست آوردن یك موقعیت شغلی مناسب، واردرشته فیزیك بشود،باید بداند كه در انتها فقط یك مدرك لیسانس به دست خواهدآورد. برای این كه رشته‌های علوم پایه و از جمله فیزیك درجامعه ما موقعیت كاری مناسبی ندارند و در نهایت اگر شانسداشته باشند جذب كلاسهای تقویتی و خصوصی می‌شوند.
البته این در مورد دانشجویانی صدق می‌كند كه رشتهفیزیك انتخاب چهل یا سی به بعد آنها بوده است و در واقع بهامید این كه فقط در دانشگاه پذیرفته شوند این رشته راانتخاب كرده‌اند وگرنه دانشجویانی كه با علاقه و دقت وتامل بسیار این رشته را انتخاب كرده‌اند حتی به صورت خصوصینیز در این رشته فعالیت می‌كنند. برای مثال یكی ازفارغ‌التحصیلان این رشته كارگاهی برای ساخت وسایل اپتیكیدایر كرده است و یا تعدادی از فارغ‌التحصیلان با شركتایران خودرو برای بعضی از پروژه‌های این شركت قراردادبسته‌اند چون دانشجویان این رشته یاد می‌گیرند با مسائلیكه در پیش رویشان قرار می‌گیرد براحتی برخورد كرده و مدل‌ساده‌ای برای حل مسائل ارائه بدهند.
وضعیت نیاز كشور به این رشته در حال حاضر
امروزه اگر ما به فكر پیشرفت و ساخت وسایلصنایع مختلف كشورمان از نظامی گرفته تا پزشكی نباشیم بایداین صنایع را به صورت آماده از كشورهای دیگر بخریم كه اینكار احتیاج به سرمایه‌ای گزاف دارد و باعث وابستگی كشور مابه كشورهای صنعتی می‌گردد.
ما در ایران صنایع چندانینداریم و صنایع موجود نیز بیشتر مونتاژ بوده و ابتكارینیست اما اگر روزی بخواهیم صنایع پیشرفته‌ای داشته باشیمباید خواص مواد را بدانیم تا متوجه شویم كه چطور می‌تواناز آنها استفاده بهتری بكنیم و وضعیت آن را بهبود ببخشیم وچنین پیشرفتی تنها با توسعه و پیشرفت علم فیزیك امكان‌پذیراست چرا كه متخصصان فیزیك می‌توانند موجب بهبود كیفیتمحصولات گشته و یا وسایل جدید طراحی كند. یعنی ما به جایاین كه مواد خام خود را خیلی ارزان صادر كنیم به یاری دانشفیزیك آنها را به محصولات ساخته تبدیل كنیم چرا كه اینمحصولات ارزش افزوده بسیار زیادی دارد. كاری كه كشورپیشرفته‌ای مثل ژاپن انجام داد. چون این كشور به یاریصنایع نیمه‌رسانا، ترانزیستور و الكترونیك پیشرفت كردهاست، ،‌صنایعی كه علم زیربنایی آنها فیزیك می‌باشد.

دروس پايه براي رشته فيزيک

رياضي عمومي 1 و 2

معادلات ديفرانسيل

آزمايشگاه فيزيک پايه 1 ، 2 و 3

شيمي عمومي 1

آزمايشگاه شيمي عمومي 1

مباني کامپيوتر و برنامه سازي

فيزيک پايه 1 و 2 و 3

 

 

دروس پايه براي رشته فيزيک

رياضي عمومي 1 و 2

معادلات ديفرانسيل

آزمايشگاه فيزيک پايه 1 ، 2 و 3

شيمي عمومي 1

آزمايشگاه شيمي عمومي 1

مباني کامپيوتر و برنامه سازي

فيزيک پايه 1 و 2 و 3

 

 

دروس اختياري براي رشته فيزيک

فيزيک جديد 2

فيزيک نجومي مقدماتي

تاريخ علم فيزيک

مباني فلسفي مکانيک کوانتومي

محيط هاي الکترومغناطيسي

نقد و بررسي کتب فيزيک دبيرستاني 1

آزمايشگاه پيشرفته فيزيک 2

اقليم شناسي 1

هواشناسي هوانوردي

زلزله شناسي

اکوستيک

فيزيک فضا

فلسفه علم

امواج

رياضي فيزيک 3

فيزيک محيط زيست

هواشناسي ماهواره اي

پيش بيني عددي وضع هوا

فيزيک جو

آلودگي هوا

دروس اختياري براي رشته فيزيک

فيزيک جديد 2

فيزيک نجومي مقدماتي

تاريخ علم فيزيک

مباني فلسفي مکانيک کوانتومي

محيط هاي الکترومغناطيسي

نقد و بررسي کتب فيزيک دبيرستاني 1

آزمايشگاه پيشرفته فيزيک 2

اقليم شناسي 1

هواشناسي هوانوردي

زلزله شناسي

اکوستيک

فيزيک فضا

فلسفه علم

امواج

رياضي فيزيک 3

فيزيک محيط زيست

هواشناسي ماهواره اي

پيش بيني عددي وضع هوا

فيزيک جو

آلودگي هوا




تاریخ: جمعه 6 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط زکریا حسین زائی

صفحه قبل 1 صفحه بعد

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 28
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 28
بازدید ماه : 41
بازدید کل : 24530
تعداد مطالب : 79
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1

Alternative content